Notebookproject
Uit Tuencyclopedie
(→Veranderingen) |
(→Veranderingen) |
||
Regel 5: | Regel 5: | ||
Het College van Bestuur besloot in 1997 na suggesties uit de faculteiten het project te beginnen om een kip-ei probleem op te lossen. Om het gebruik van moderne informatie- en communicatietechnologie door docenten (en studenten) in het onderwijs te stimuleren, is een ''level playing field ''nodig. Docenten gaan pas echt ict-hulpmiddelen inzetten wanneer ze weten dat alle studenten over dezelfde apparatuur beschikken. En omgekeerd: wanneer alle studenten, zo was het idee, over hoogwaardige laptops beschikken, zullen ze van docenten die nog geen gebruik maken van deze moderne hulpmiddelen min of meer eisen dat ze dat wel gaan doen. En zo geschiedde. Sinds 1997 worden de laptops gebruikt in de Ontwerpgericht Onderwijs-projecten. Het internetverkeer nam hand over hand toe, zodat er strengere regels geformuleerd moesten worden voor het gebruik van het netwerk en e-mail-etiquette. Faculteiten gingen hun eigen toepassingen ontwikkelen. Zo paste de faculteit Technische Natuurkunde het ''data acquisition and control system ''TU/e-DACS aan voor de laptop. Studenten konden aldus voor tal van experimenten metingen uitvoeren, waarbij een interface er voor zorgt dat de meetgegevens op de laptop worden opgeslagen. | Het College van Bestuur besloot in 1997 na suggesties uit de faculteiten het project te beginnen om een kip-ei probleem op te lossen. Om het gebruik van moderne informatie- en communicatietechnologie door docenten (en studenten) in het onderwijs te stimuleren, is een ''level playing field ''nodig. Docenten gaan pas echt ict-hulpmiddelen inzetten wanneer ze weten dat alle studenten over dezelfde apparatuur beschikken. En omgekeerd: wanneer alle studenten, zo was het idee, over hoogwaardige laptops beschikken, zullen ze van docenten die nog geen gebruik maken van deze moderne hulpmiddelen min of meer eisen dat ze dat wel gaan doen. En zo geschiedde. Sinds 1997 worden de laptops gebruikt in de Ontwerpgericht Onderwijs-projecten. Het internetverkeer nam hand over hand toe, zodat er strengere regels geformuleerd moesten worden voor het gebruik van het netwerk en e-mail-etiquette. Faculteiten gingen hun eigen toepassingen ontwikkelen. Zo paste de faculteit Technische Natuurkunde het ''data acquisition and control system ''TU/e-DACS aan voor de laptop. Studenten konden aldus voor tal van experimenten metingen uitvoeren, waarbij een interface er voor zorgt dat de meetgegevens op de laptop worden opgeslagen. | ||
+ | |||
+ | [[Bestand:Lemma Notebooks Foto 1.jpg|thumb|left|350px|'''Titel:''' Studenten aan het werk met notebooks '''Jaar:''' 2011 '''Foto:''' [[Bart van Overbeeke]] ]] | ||
=== Gebouwen wired === | === Gebouwen wired === |