Persoonlijke instellingen

James Klont

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
Regel 1: Regel 1:
-
== James Klont ==
 
-
 
De naam is Klont, James Klont”. Met deze variant op een legendarisch filmcitaat wordt in de film ‘Boter, kaas en eieren’ uit 1969 een Eindhovense evenknie van de Britse filmheld geïntroduceerd. Wat is het verhaal achter deze Dekate Mousa-productie? [[Dekate Mousa]] (de tiende muze) begon in 1960 als activiteit van het Eindhovens Studenten Corps (ESC) voor smalfilm-amateurs en als studentenfilmliga. Een kleine groep studenten maakte 8mm-films met door de vereniging gekochte apparatuur. Veel meer studenten zagen de speelfilms die werden vertoond in besloten kring: films die de morele toets van de katholieke filmkeuring niet konden doorstaan. Rond het midden van de jaren zestig kwam de fotografie erbij en werd Dekate Mousa zowel film- als fotovereniging. In de begintijd ontstond er binnen de vereniging een productieteam. Zo werden in opdracht van ESC en de tweede studentenvereniging SSRE diesvieringen in beeld vastgelegd. Studenten experimenteerden ook met andere genres. In 1966 startte een groepje Dekate Mousaleden de productie van de film ‘Boter, kaas en eieren’. Het was de bedoeling om een persiflage te maken op de populaire James Bond-films. De productie werd op 8mm-film opgenomen in zwart/wit met een losse geluidsband en geprojecteerd met een zelf ontwikkeld systeem om de projector en de bandrecorder synchroon te houden. Het Auditorium, de FT-Hal, E-Hoog en het Hoofdgebouw dienden als passende locaties voor een spannend verhaal. Pas in maart 1969 was de film rijp voor de première.
De naam is Klont, James Klont”. Met deze variant op een legendarisch filmcitaat wordt in de film ‘Boter, kaas en eieren’ uit 1969 een Eindhovense evenknie van de Britse filmheld geïntroduceerd. Wat is het verhaal achter deze Dekate Mousa-productie? [[Dekate Mousa]] (de tiende muze) begon in 1960 als activiteit van het Eindhovens Studenten Corps (ESC) voor smalfilm-amateurs en als studentenfilmliga. Een kleine groep studenten maakte 8mm-films met door de vereniging gekochte apparatuur. Veel meer studenten zagen de speelfilms die werden vertoond in besloten kring: films die de morele toets van de katholieke filmkeuring niet konden doorstaan. Rond het midden van de jaren zestig kwam de fotografie erbij en werd Dekate Mousa zowel film- als fotovereniging. In de begintijd ontstond er binnen de vereniging een productieteam. Zo werden in opdracht van ESC en de tweede studentenvereniging SSRE diesvieringen in beeld vastgelegd. Studenten experimenteerden ook met andere genres. In 1966 startte een groepje Dekate Mousaleden de productie van de film ‘Boter, kaas en eieren’. Het was de bedoeling om een persiflage te maken op de populaire James Bond-films. De productie werd op 8mm-film opgenomen in zwart/wit met een losse geluidsband en geprojecteerd met een zelf ontwikkeld systeem om de projector en de bandrecorder synchroon te houden. Het Auditorium, de FT-Hal, E-Hoog en het Hoofdgebouw dienden als passende locaties voor een spannend verhaal. Pas in maart 1969 was de film rijp voor de première.

Versie op 4 mrt 2011 16:10