Studium Generale
Uit Tuencyclopedie
(→Studium Generale) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | |||
- | |||
Studium Generale (letterlijk algemene studie of vorming) was in de Middeleeuwen de naam voor het soort onderwijs waaruit later de universiteiten ontstonden. In Nederland kreeg de term na de Tweede Wereldoorlog een andere invulling. Het besef dat academici ook op politiek, ethisch en cultureel terrein hun verantwoordelijkheden moeten nemen, was na het echec van de jaren dertig en veertig pijnlijk duidelijk geworden. “Een onverantwoorde onwetendheid bij vele studenten omtrent de maatschappelijke en geestelijke krachten die onze tijd beheersen” is een belangrijke reden waarom de Staatscommissie tot Reorganisatie van het Hoger Onderwijs - de Commissie Reinink - in 1949 pleit voor het instellen van een Studium Generale (SG). Elke Nederlandse universiteit en hogeschool heeft de taak om studenten ook buiten hun eigen vakgebied te vormen. De Commissie spreekt van “karaktervormende werking en hulp bij de opbouw van wereld- en levensbeschouwing.” In onze tijd staat SG voor een breed programma van activiteiten op het gebied van academische en persoonlijke vorming, kunst en cultuur, dat naast het curriculum van de opleidingen wordt aangeboden. Zo organiseert SG sinds 2002 op initiatief van het platform Academische Vorming de universiteitscolleges Big History en Big Images. Aan de TU/e spelen studenten de laatste twintig jaar een nadrukkelijke rol bij de programmering van SG-activiteiten. | Studium Generale (letterlijk algemene studie of vorming) was in de Middeleeuwen de naam voor het soort onderwijs waaruit later de universiteiten ontstonden. In Nederland kreeg de term na de Tweede Wereldoorlog een andere invulling. Het besef dat academici ook op politiek, ethisch en cultureel terrein hun verantwoordelijkheden moeten nemen, was na het echec van de jaren dertig en veertig pijnlijk duidelijk geworden. “Een onverantwoorde onwetendheid bij vele studenten omtrent de maatschappelijke en geestelijke krachten die onze tijd beheersen” is een belangrijke reden waarom de Staatscommissie tot Reorganisatie van het Hoger Onderwijs - de Commissie Reinink - in 1949 pleit voor het instellen van een Studium Generale (SG). Elke Nederlandse universiteit en hogeschool heeft de taak om studenten ook buiten hun eigen vakgebied te vormen. De Commissie spreekt van “karaktervormende werking en hulp bij de opbouw van wereld- en levensbeschouwing.” In onze tijd staat SG voor een breed programma van activiteiten op het gebied van academische en persoonlijke vorming, kunst en cultuur, dat naast het curriculum van de opleidingen wordt aangeboden. Zo organiseert SG sinds 2002 op initiatief van het platform Academische Vorming de universiteitscolleges Big History en Big Images. Aan de TU/e spelen studenten de laatste twintig jaar een nadrukkelijke rol bij de programmering van SG-activiteiten. | ||