Persoonlijke instellingen

Stambomen

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
(Stambomen)
Regel 1: Regel 1:
-
== Stambomen ==
 
-
 
De ontwikkelingsgang in de wetenschap is eeuwenlang bepaald door jongere generaties die de fakkel overnemen van hun voorgangers. De wetenschappelijke nalatenschap die oude coryfeeën in de vorm van kennis nalaten, wordt dankbaar gebruikt om de grenzen telkens weer te verleggen. Dit wordt treffend geïllustreerd in de wandschildering ''La fée électricité ''van Raoul Dufy uit 1937. De faculteit Elektrotechniek heeft in 2004 aan de wand van de Jonkerzaal een replica van dit werk bevestigd, waarop honderden onderzoekers staan afgebeeld die de fysica en de elektrotechniek groot hebben gemaakt. Een vaak aangehaald citaat van de Britse wis- en natuurkundige Sir Isaac Newton (*1642 - †1727) vat dit voortbouwen op bestaande kennis in een beeld samen: ”If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants.” Sommige wetenschappelijke reuzen waren aan een universiteit verbonden en zorgden voor hun eigen erfgenamen in het vak. De academische historie leert dat in het algemeen de besten (of machtigsten) der leermeesters een hoogleraarszetel krijgen. Vanuit die hoogte kunnen ze hun vakgebied overzien, de kennis vermeerderen en overdragen aan jongere generaties. Succesvolle wetenschappers creëren vaak een ''school, ''waarin hun denkbeelden en werkwijzen stollen tot tradities die weer worden doorgegeven. De meest getalenteerden onder hun studenten leggen een meesterproef af en promoveren tot doctor. Sommige van deze doctores worden op hun beurt later in hun loopbaan zelf hoogleraar. ‘Een hoogleraar uit de school van Lorentz’. En zo brengen hoogleraren in zekere zin hoogleraren voort en zijn er (langs verschillende lijnen) stambomen te traceren. Ook aan de TU/e is het mogelijk stamboomonderzoek te bedrijven.
De ontwikkelingsgang in de wetenschap is eeuwenlang bepaald door jongere generaties die de fakkel overnemen van hun voorgangers. De wetenschappelijke nalatenschap die oude coryfeeën in de vorm van kennis nalaten, wordt dankbaar gebruikt om de grenzen telkens weer te verleggen. Dit wordt treffend geïllustreerd in de wandschildering ''La fée électricité ''van Raoul Dufy uit 1937. De faculteit Elektrotechniek heeft in 2004 aan de wand van de Jonkerzaal een replica van dit werk bevestigd, waarop honderden onderzoekers staan afgebeeld die de fysica en de elektrotechniek groot hebben gemaakt. Een vaak aangehaald citaat van de Britse wis- en natuurkundige Sir Isaac Newton (*1642 - †1727) vat dit voortbouwen op bestaande kennis in een beeld samen: ”If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants.” Sommige wetenschappelijke reuzen waren aan een universiteit verbonden en zorgden voor hun eigen erfgenamen in het vak. De academische historie leert dat in het algemeen de besten (of machtigsten) der leermeesters een hoogleraarszetel krijgen. Vanuit die hoogte kunnen ze hun vakgebied overzien, de kennis vermeerderen en overdragen aan jongere generaties. Succesvolle wetenschappers creëren vaak een ''school, ''waarin hun denkbeelden en werkwijzen stollen tot tradities die weer worden doorgegeven. De meest getalenteerden onder hun studenten leggen een meesterproef af en promoveren tot doctor. Sommige van deze doctores worden op hun beurt later in hun loopbaan zelf hoogleraar. ‘Een hoogleraar uit de school van Lorentz’. En zo brengen hoogleraren in zekere zin hoogleraren voort en zijn er (langs verschillende lijnen) stambomen te traceren. Ook aan de TU/e is het mogelijk stamboomonderzoek te bedrijven.

Versie op 3 mrt 2011 10:28