Studievoorlichting
Uit Tuencyclopedie
(→Het belang van communicatie) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | + | [[Bestand:Lemma 209 Foto 1.jpg|thumb|left|450px|'''Titel:''' Bezoeksters van de voorlichtingsdagen voor meisjes '''Jaar:''' 1970 '''Foto:''' [[Archief TUE]] ]] | |
- | + | Een van de opdrachten die de THE in 1957 had, was het beter benutten van het potentieel van getalenteerde middelbare scholieren in het zuiden van Nederland. En dat leek in het eerste het beste studiejaar al meteen te lukken. Het aantal studenten dat zich aanmeldde, overtrof dubbel en dwars de verwachtingen. In vijf jaar tijd groeide de THE van zo’n 250 tot meer dan 1300 studenten. De maatschappij veranderde, de instroom steeg en rond 1970 telde de Hogeschool meer dan 4200 studenten. In het vijftigste jaar stond de teller op meer dan 7200. In die halve eeuw onderging het proces van het informeren van scholieren over het aanbod van studierichtingen een complete gedaanteverandering en professionalisering. Behoorde het verstrekken van informatie in het prille begin exclusief tot de verantwoordelijkheid van de docenten, later werd het een taak voor de studentendecanen en tenslotte kwamen de studievoorlichters en communicatiespecialisten in beeld. | |
- | Een van de opdrachten die de THE in 1957 had, was het beter benutten van het potentieel van getalenteerde middelbare scholieren in het zuiden van Nederland. En dat leek in het eerste het beste studiejaar al meteen te lukken. Het aantal studenten dat zich aanmeldde, overtrof dubbel en dwars de verwachtingen. In vijf jaar tijd groeide de THE van zo’n 250 tot meer dan 1300 studenten. De maatschappij veranderde, de instroom steeg en rond 1970 telde de Hogeschool meer dan 4200 studenten. In het vijftigste jaar | + | |
=== Voorlichtingsdagen === | === Voorlichtingsdagen === | ||
Regel 16: | Regel 15: | ||
---- | ---- | ||
- | Rector magnificus prof.dr. F.N. Hooge pleitte bij de opening van het Academisch Jaar 1987 - 1988 voor een selectiecriterium om ongeschikte studenten buiten de deur te houden. ‘Eis een zeven voor wiskunde voor toelating tot een | + | Rector magnificus prof.dr. F.N. Hooge pleitte bij de opening van het Academisch Jaar 1987 - 1988 voor een selectiecriterium om ongeschikte studenten buiten de deur te houden. ‘Eis een zeven voor wiskunde voor toelating tot een TU-studie.’ Een waarschuwing die in tijden van hoogconjunctuur en numerus fixus bijwijlen in een uitpuilende collegezaal werd gegeven, ijlde nog jaren na. ‘Kijk maar eens links en rechts naast u; ik voorspel dat beide buren over een jaar niet meer in deze collegebanken zullen zitten.’ Vooral schooldecanen bleken zich de waarschuwing feilloos te herinneren. Ontwikkelingen in de economie hadden hun weerslag op de studenteninstroom. Wanneer het in de chemiesector slecht ging, was dat daarna aan een dalende instroom voor de faculteit Scheikundige Technologie te merken. Alleen: de cycli van instroom en marktbehoefte liepen niet synchroon. Op het moment dat de markt weer ging aantrekken, bleken er net weer te weinig chemici van de universiteiten te komen om aan de vraag te voldoen. |
=== Het belang van communicatie === | === Het belang van communicatie === | ||
---- | ---- | ||
- | In de jaren negentig kenmerkt ‘concurreren en samenwerken’ de manier waarop universiteiten hun studievoorlichting en studentenwerving organiseren. Tijdens grootschalige evenementen als de Studiebeurs in Utrecht proberen de universiteiten zo veel mogelijk hun presentaties op elkaar af te stemmen. Maar wie wil werven, moet goede prestaties leveren én zijn communicatie professioneel aanpakken om een goed imago te verankeren bij de groepen die er toe doen. Zichtbaarheid wordt vanaf het einde van de jaren tachtig steeds belangrijker, in een wereld waar het informatie-aanbod dat op jongeren gericht is blijft groeien en groeien. Kon drs. | + | [[Bestand:Lemma Studievoorlichting Foto 2.jpg|thumb|left|500px|'''Titel:''' Scholieren luisteren naar uitleg over bouwkundige toepassingen industrieel ontwerpen '''Jaar:''' 2001 '''Foto:''' [[Bart van Overbeeke]] ]] |
+ | |||
+ | In de jaren negentig kenmerkt ‘concurreren en samenwerken’ de manier waarop universiteiten hun studievoorlichting en studentenwerving organiseren. Tijdens grootschalige evenementen als de Studiebeurs in Utrecht proberen de universiteiten zo veel mogelijk hun presentaties op elkaar af te stemmen. Maar wie wil werven, moet goede prestaties leveren én zijn communicatie professioneel aanpakken om een goed imago te verankeren bij de groepen die er toe doen. Zichtbaarheid wordt vanaf het einde van de jaren tachtig steeds belangrijker, in een wereld waar het informatie-aanbod dat op jongeren gericht is blijft groeien en groeien. Kon drs. [[Heege H.J. ter | H.J. ter Heege]], voorzitter van het College van Bestuur, in de jaren tachtig nog volhouden dat ‘Rolls Royce toch ook geen reclame hoeft te maken’, de veranderde praktijk wijst uit dat een universiteit niet zonder een professioneel communicatiebeleid kan. Rolls Royce bleek overigens via direct mail wel degelijk met een selecte groep van potentiële klanten te communiceren! Advertentiecampagnes, professionele op de doelgroep afgestemde folders en brochures: universiteiten melden zich in de jaren negentig steeds nadrukkelijker in de media en op scholen. In 1994 wint de TU/e een eerste prijs voor de beste studievoorlichtingsbrochure voor een universitaire opleiding, in dit geval scheikundige technologie. In 1997 is de TU/e de eerste universiteit die met een eigen studievoorlichtingsteam van studenten onder regie van twee juist afgestuurde ingenieurs met een busje het land intrekt om op scholen voorlichtingsbijeenkomsten te houden. Er wordt een database opgezet met de adressen van alle VWO-leerlingen die het juiste profiel hebben om een TU/e-studie te gaan volgen. Rekkelijken en preciezen dicussiëren over de grenzen tussen studievoorlichting en studentenwerving, maar de karavaan trekt verder. | ||
=== Films === | === Films === | ||
---- | ---- | ||
- | De eerste studievoorlichtingsfilm van de THE wordt in de jaren zestig op 16 mm film opgenomen. Is de videofilm ‘Studeer jij of studeer ik?’ uit het begin van de jaren tachtig nog een vrij traditionele voorlichtingsfilm, in 1988 produceert de Universiteit een soort docudrama onder de titel ‘Hoofdartikel.’ Acteurs Carine Crutzen en Bert Kuizenga spelen twee journalisten van het ''Eindhovens Dagblad, ''die een reportage maken over de wondere wereld van de TU/e. de toekomst’ uit 1990 is het medium film uitgewerkt. Het internet speelt daarna meer en meer een belangrijke rol als | + | De eerste studievoorlichtingsfilm van de THE wordt in de jaren zestig op 16 mm film opgenomen. Is de videofilm ‘Studeer jij of studeer ik?’ uit het begin van de jaren tachtig nog een vrij traditionele voorlichtingsfilm, in 1988 produceert de Universiteit een soort docudrama onder de titel ‘Hoofdartikel.’ Acteurs Carine Crutzen en Bert Kuizenga spelen twee journalisten van het ''Eindhovens Dagblad, ''die een reportage maken over de wondere wereld van de TU/e. Rector Magnificus prof.dr. S.T.M. Ackermans spelt zichzelf in deze film. De keuze voor de filmmuziek is niet bepaald afgestemd op de doelgroep: de plechtige klanken van het TU/e-orgel dreunen onder de aftiteling. Met de laatste voorlichtingsfilm 'Greep op de toekomst’ uit 1990 is het medium film uitgewerkt. Het internet speelt daarna meer en meer een belangrijke rol als informatiebron. |
=== Totaal aantal ingeschreven studenten === | === Totaal aantal ingeschreven studenten === | ||
Regel 33: | Regel 34: | ||
Inschrijvingscijfers lijken nauwkeurig, maar zijn dat slechts bij benadering. Door de jaren heen worden er verschillende administratieve definities van ‘student’ en ‘ingeschrevene’ gehanteerd. De volgende gegevens dienen dan ook met de nodige voorzichtigheid te worden gehanteerd. | Inschrijvingscijfers lijken nauwkeurig, maar zijn dat slechts bij benadering. Door de jaren heen worden er verschillende administratieve definities van ‘student’ en ‘ingeschrevene’ gehanteerd. De volgende gegevens dienen dan ook met de nodige voorzichtigheid te worden gehanteerd. | ||
- | 1957 '''246''' | + | * 1957 '''246''' |
- | 1958 '''523''' | + | * 1958 '''523''' |
- | 1959 '''745''' | + | * 1959 '''745''' |
- | 1960 '''1033''' | + | * 1960 '''1033''' |
- | 1961 '''1341''' | + | * 1961 '''1341''' |
- | 1962 '''1580''' | + | * 1962 '''1580''' |
- | 1963 '''1815''' | + | * 1963 '''1815''' |
- | 1964 '''1983''' | + | * 1964 '''1983''' |
- | 1965 '''2233''' | + | * 1965 '''2233''' |
- | 1966 '''2468''' | + | * 1966 '''2468''' |
- | 1967 '''2790''' | + | * 1967 '''2790''' |
- | 1968 '''3181''' | + | * 1968 '''3181''' |
- | 1969 '''3661''' | + | * 1969 '''3661''' |
- | 1970 '''4257''' | + | * 1970 '''4257''' |
- | 1971 '''4748''' | + | * 1971 '''4748''' |
- | 1972 '''4158''' | + | * 1972 '''4158''' |
- | 1973 '''4057''' | + | * 1973 '''4057''' |
- | 1974 '''4178''' | + | * 1974 '''4178''' |
- | 1975 '''4316''' | + | * 1975 '''4316''' |
- | 1976 '''4261''' | + | * 1976 '''4261''' |
- | 1977 '''4349''' | + | * 1977 '''4349''' |
- | 1978 '''4326''' | + | * 1978 '''4326''' |
- | 1979 '''4532''' | + | * 1979 '''4532''' |
- | 1980 '''4528''' | + | * 1980 '''4528''' |
- | 1981 '''4659''' | + | * 1981 '''4659''' |
- | 1982 '''5056''' | + | * 1982 '''5056''' |
- | 1983 '''5285''' | + | * 1983 '''5285''' |
- | 1984 '''5606''' | + | * 1984 '''5606''' |
- | 1985 '''5862''' | + | * 1985 '''5862''' |
- | 1986 '''6180''' | + | * 1986 '''6180''' |
- | 1987 '''6369''' | + | * 1987 '''6369''' |
- | 1988 '''6172''' | + | * 1988 '''6172''' |
- | 1989 '''6272''' | + | * 1989 '''6272''' |
- | 1990 '''6601''' | + | * 1990 '''6601''' |
- | 1991 '''6687''' | + | * 1991 '''6687''' |
- | 1992 '''7158''' | + | * 1992 '''7158''' |
- | 1993 '''6880''' | + | * 1993 '''6880''' |
- | 1994 '''6209''' | + | * 1994 '''6209''' |
- | 1995 '''5730''' | + | * 1995 '''5730''' |
- | 1996 '''5210''' | + | * 1996 '''5210''' |
- | 1997 '''4985''' | + | * 1997 '''4985''' |
- | 1998 '''5036''' | + | * 1998 '''5036''' |
- | 1999 '''5487''' | + | * 1999 '''5487''' |
- | 2000 '''5985''' | + | * 2000 '''5985''' |
- | 2001 '''6454''' | + | * 2001 '''6454''' |
- | 2002 '''6722''' | + | * 2002 '''6722''' |
- | 2003 '''7023''' | + | * 2003 '''7023''' |
- | 2004 '''7207''' | + | * 2004 '''7207''' |
- | 2005 '''7217''' | + | * 2005 '''7217''' |
[[Category:Index A-Z]] [[Category:S]] [[Category:Varia]] [[Category:S-Bronvermelding]] | [[Category:Index A-Z]] [[Category:S]] [[Category:Varia]] [[Category:S-Bronvermelding]] |