Studievoorlichting
Uit Tuencyclopedie
(→Films) |
(→Het belang van communicatie) |
||
Regel 19: | Regel 19: | ||
=== Het belang van communicatie === | === Het belang van communicatie === | ||
---- | ---- | ||
+ | |||
+ | [[Bestand:Lemma Studievoorlichting Foto 2.jpg|thumb|left|500px|'''Titel:''' Scholieren luisteren naar uitleg over bouwkundige toepassingen industrieel ontwerpen '''Jaar:''' 2001 '''Foto:''' [[Bart van Overbeeke]] ]] | ||
In de jaren negentig kenmerkt ‘concurreren en samenwerken’ de manier waarop universiteiten hun studievoorlichting en studentenwerving organiseren. Tijdens grootschalige evenementen als de Studiebeurs in Utrecht proberen de universiteiten zo veel mogelijk hun presentaties op elkaar af te stemmen. Maar wie wil werven, moet goede prestaties leveren én zijn communicatie professioneel aanpakken om een goed imago te verankeren bij de groepen die er toe doen. Zichtbaarheid wordt vanaf het einde van de jaren tachtig steeds belangrijker, in een wereld waar het informatie-aanbod dat op jongeren gericht is blijft groeien en groeien. Kon drs. [[Heege H.J. ter | H.J. ter Heege]], voorzitter van het College van Bestuur, in de jaren tachtig nog volhouden dat ‘Rolls Royce toch ook geen reclame hoeft te maken’, de veranderde praktijk wijst uit dat een universiteit niet zonder een professioneel communicatiebeleid kan. Rolls Royce bleek overigens via direct mail wel degelijk met een selecte groep van potentiële klanten te communiceren! Advertentiecampagnes, professionele op de doelgroep afgestemde folders en brochures: universiteiten melden zich in de jaren negentig steeds nadrukkelijker in de media en op scholen. In 1994 wint de TU/e een eerste prijs voor de beste studievoorlichtingsbrochure voor een universitaire opleiding, in dit geval scheikundige technologie. In 1997 is de TU/e de eerste universiteit die met een eigen studievoorlichtingsteam van studenten onder regie van twee juist afgestuurde ingenieurs met een busje het land intrekt om op scholen voorlichtingsbijeenkomsten te houden. Er wordt een database opgezet met de adressen van alle VWO-leerlingen die het juiste profiel hebben om een TU/e-studie te gaan volgen. Rekkelijken en preciezen dicussiëren over de grenzen tussen studievoorlichting en studentenwerving, maar de karavaan trekt verder. | In de jaren negentig kenmerkt ‘concurreren en samenwerken’ de manier waarop universiteiten hun studievoorlichting en studentenwerving organiseren. Tijdens grootschalige evenementen als de Studiebeurs in Utrecht proberen de universiteiten zo veel mogelijk hun presentaties op elkaar af te stemmen. Maar wie wil werven, moet goede prestaties leveren én zijn communicatie professioneel aanpakken om een goed imago te verankeren bij de groepen die er toe doen. Zichtbaarheid wordt vanaf het einde van de jaren tachtig steeds belangrijker, in een wereld waar het informatie-aanbod dat op jongeren gericht is blijft groeien en groeien. Kon drs. [[Heege H.J. ter | H.J. ter Heege]], voorzitter van het College van Bestuur, in de jaren tachtig nog volhouden dat ‘Rolls Royce toch ook geen reclame hoeft te maken’, de veranderde praktijk wijst uit dat een universiteit niet zonder een professioneel communicatiebeleid kan. Rolls Royce bleek overigens via direct mail wel degelijk met een selecte groep van potentiële klanten te communiceren! Advertentiecampagnes, professionele op de doelgroep afgestemde folders en brochures: universiteiten melden zich in de jaren negentig steeds nadrukkelijker in de media en op scholen. In 1994 wint de TU/e een eerste prijs voor de beste studievoorlichtingsbrochure voor een universitaire opleiding, in dit geval scheikundige technologie. In 1997 is de TU/e de eerste universiteit die met een eigen studievoorlichtingsteam van studenten onder regie van twee juist afgestuurde ingenieurs met een busje het land intrekt om op scholen voorlichtingsbijeenkomsten te houden. Er wordt een database opgezet met de adressen van alle VWO-leerlingen die het juiste profiel hebben om een TU/e-studie te gaan volgen. Rekkelijken en preciezen dicussiëren over de grenzen tussen studievoorlichting en studentenwerving, maar de karavaan trekt verder. | ||
Regel 26: | Regel 28: | ||
De eerste studievoorlichtingsfilm van de THE wordt in de jaren zestig op 16 mm film opgenomen. Is de videofilm ‘Studeer jij of studeer ik?’ uit het begin van de jaren tachtig nog een vrij traditionele voorlichtingsfilm, in 1988 produceert de Universiteit een soort docudrama onder de titel ‘Hoofdartikel.’ Acteurs Carine Crutzen en Bert Kuizenga spelen twee journalisten van het ''Eindhovens Dagblad, ''die een reportage maken over de wondere wereld van de TU/e. Rector Magnificus prof.dr. S.T.M. Ackermans spelt zichzelf in deze film. De keuze voor de filmmuziek is niet bepaald afgestemd op de doelgroep: de plechtige klanken van het TU/e-orgel dreunen onder de aftiteling. Met de laatste voorlichtingsfilm 'Greep op de toekomst’ uit 1990 is het medium film uitgewerkt. Het internet speelt daarna meer en meer een belangrijke rol als informatiebron. | De eerste studievoorlichtingsfilm van de THE wordt in de jaren zestig op 16 mm film opgenomen. Is de videofilm ‘Studeer jij of studeer ik?’ uit het begin van de jaren tachtig nog een vrij traditionele voorlichtingsfilm, in 1988 produceert de Universiteit een soort docudrama onder de titel ‘Hoofdartikel.’ Acteurs Carine Crutzen en Bert Kuizenga spelen twee journalisten van het ''Eindhovens Dagblad, ''die een reportage maken over de wondere wereld van de TU/e. Rector Magnificus prof.dr. S.T.M. Ackermans spelt zichzelf in deze film. De keuze voor de filmmuziek is niet bepaald afgestemd op de doelgroep: de plechtige klanken van het TU/e-orgel dreunen onder de aftiteling. Met de laatste voorlichtingsfilm 'Greep op de toekomst’ uit 1990 is het medium film uitgewerkt. Het internet speelt daarna meer en meer een belangrijke rol als informatiebron. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
=== Totaal aantal ingeschreven studenten === | === Totaal aantal ingeschreven studenten === |