Persoonlijke instellingen

Schouten M.W.J.

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
(Auto’s en snelheid)
(Auto’s en snelheid)
 
Regel 1: Regel 1:
-
Prof.dr.ir. M.J.W. (Jeu) Schouten (*1945) maakte in 2001 de overstap van de faculteit Werktuigbouwkunde naar de nieuwe faculteit Industrial Design, waar hij de eerste decaan werd. Hoewel zijn ''roots ''in de aandrijftechniek liggen, voelt hij zich nu thuis in de interdisciplinaire wereld van technologen, ontwerpers en psychologen.  
+
Prof.dr.ir. M.J.W. (Jeu) Schouten (*1945) verruilt in 2001 de faculteit Werktuigbouwkunde voor de nieuwe faculteit Industrial Design, waar hij de eerste decaan wordt. Hoewel zijn ''roots ''in de aandrijftechniek liggen, voelt hij zich na die overstap thuis in de interdisciplinaire wereld van technologen, ontwerpers en psychologen.  
=== Auto’s en snelheid ===
=== Auto’s en snelheid ===
Regel 5: Regel 5:
“Ik kom uit Blerick, een dorp in de buurt van Venlo. Ik heb altijd met veel plezier op de boerderij van mijn ouders meegewerkt. Ik was als jongen vaak met techniek bezig. Zodra ik kon lopen, mocht ik bij wijze van spreken een lasapparaat vasthouden. Na school sleutelde ik aan auto’s. Exacte vakken en techniek vond ik heel leuk en ik mocht als eerste uit de familie naar de HBS en daarna naar de universiteit. Ik wilde graag de techniek in en het werd werktuigbouwkunde aan de THE. Tegenwoordig worden studenten gestimuleerd om een bedrijfje te beginnen. In mijn tijd was er voor dat soort initiatieven nog geen subsidie, dus ik heb met eigen geld tijdens mijn studie met een compagnon een garagebedrijfje opgezet. We waren gespecialiseerd in tweedehands Volkswagen kevers. We kochten goedkoop schadeauto’s op in Duitsland, zaagden die in tweeën en fabriceerden van de twee goede helften een nieuwe kever. Dat leverde een aardige bijverdienste op. Auto’s en snelheid hebben me altijd aangetrokken. Dat heb ik nog steeds. Ik rijd met veel plezier in mijn Mercedes CLK coupé, weliswaar met een snelheidsbegrenzer die zorgt dat hij niet harder gaat dan 250 km. Ook mijn studie ging vrij snel: het vijfjarig programma deed ik in 4.5 jaar. Ik studeerde af bij prof. Horowitz >op een werktuigbouwkundig ontwerp. Hij was bekend als ontwerper van de Philishave en had zo’n honderdvijftig octrooien op zijn naam staan. Na mijn afstuderen heb ik als luitenant ter zee bij de Koninklijke Marine gediend. Ik heb daar ook gewerkt aan scheepsaandrijvingen en die ervaring bracht me bij mijn eerste werkgever, de Verein Deutscher Maschinen- und Anlagenbau Anstalten (VDMA) in Frankfurt. Dat was een organisatie die onderzoek deed voor de machine-industrie in Duitsland. We werkten veel samen met toeleveringsbedrijven voor de auto-industrie in Zuid-Duitsland, dus ik was veel op reis. Ik heb er gewerkt van 1969 tot 1976. Ik hield me bezig met hydraulische aandrijftechniek, tribologie en met het ontwerpen en ontwikkelen van lagers en tandwielen. Een groot deel van het onderzoek werd aan de THE uitgevoerd. Ik ben in 1973 bij prof. Schlösser gepromoveerd. Hij leerde me om analyserend en ontwerpend met werktuigbouwkunde om te gaan en om in analogieën te denken. Dat doe ik nog steeds.
“Ik kom uit Blerick, een dorp in de buurt van Venlo. Ik heb altijd met veel plezier op de boerderij van mijn ouders meegewerkt. Ik was als jongen vaak met techniek bezig. Zodra ik kon lopen, mocht ik bij wijze van spreken een lasapparaat vasthouden. Na school sleutelde ik aan auto’s. Exacte vakken en techniek vond ik heel leuk en ik mocht als eerste uit de familie naar de HBS en daarna naar de universiteit. Ik wilde graag de techniek in en het werd werktuigbouwkunde aan de THE. Tegenwoordig worden studenten gestimuleerd om een bedrijfje te beginnen. In mijn tijd was er voor dat soort initiatieven nog geen subsidie, dus ik heb met eigen geld tijdens mijn studie met een compagnon een garagebedrijfje opgezet. We waren gespecialiseerd in tweedehands Volkswagen kevers. We kochten goedkoop schadeauto’s op in Duitsland, zaagden die in tweeën en fabriceerden van de twee goede helften een nieuwe kever. Dat leverde een aardige bijverdienste op. Auto’s en snelheid hebben me altijd aangetrokken. Dat heb ik nog steeds. Ik rijd met veel plezier in mijn Mercedes CLK coupé, weliswaar met een snelheidsbegrenzer die zorgt dat hij niet harder gaat dan 250 km. Ook mijn studie ging vrij snel: het vijfjarig programma deed ik in 4.5 jaar. Ik studeerde af bij prof. Horowitz >op een werktuigbouwkundig ontwerp. Hij was bekend als ontwerper van de Philishave en had zo’n honderdvijftig octrooien op zijn naam staan. Na mijn afstuderen heb ik als luitenant ter zee bij de Koninklijke Marine gediend. Ik heb daar ook gewerkt aan scheepsaandrijvingen en die ervaring bracht me bij mijn eerste werkgever, de Verein Deutscher Maschinen- und Anlagenbau Anstalten (VDMA) in Frankfurt. Dat was een organisatie die onderzoek deed voor de machine-industrie in Duitsland. We werkten veel samen met toeleveringsbedrijven voor de auto-industrie in Zuid-Duitsland, dus ik was veel op reis. Ik heb er gewerkt van 1969 tot 1976. Ik hield me bezig met hydraulische aandrijftechniek, tribologie en met het ontwerpen en ontwikkelen van lagers en tandwielen. Een groot deel van het onderzoek werd aan de THE uitgevoerd. Ik ben in 1973 bij prof. Schlösser gepromoveerd. Hij leerde me om analyserend en ontwerpend met werktuigbouwkunde om te gaan en om in analogieën te denken. Dat doe ik nog steeds.
-
[[Bestand:Lemma SchoutenMWJ Foto 1.jpg|thumb|left|400px|'''Titel:''' Prof.dr.ir. M.W.J. Schouten '''Jaar:''' 2010 '''Foto:''' [[Bart van Overbeeke]] ]]
+
 
 +
[[Bestand:Lemma Schouten MWJ Foto 1.jpg|thumb|left|300px|'''Titel:''' Prof.dr.ir. M.W.J. Schouten '''Jaar:''' 2010 '''Foto:''' [[Bart van Overbeeke]] ]]
=== Hoogleraar ===
=== Hoogleraar ===
-
In mijn VDMA-tijd werd ik door een benoemingscommissie van de afdeling der Werktuigbouwkunde benaderd voor de vacante leerstoel van Horowitz. Ik was dertig jaar toen ik benoemd werd en de jongste in de groep. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik die stap gezet heb. Ik heb altijd geprobeerd om onderzoek en ontwerpen in relatie te brengen met de industrie. Een bedrijf moet de kost kunnen verdienen met de bedenksels van ingenieurs. De faculteit Werktuigbouwkunde heeft heel wat roerige tijden doorgemaakt. Er heeft zich een ware richtingenstrijd afgespeeld tussen de theoretisch gerichte fundamentalisten en de meer praktische ontwerpers. Ik zat daar een beetje tussenin. In 1993 ben ik aangetreden als decaan. Met prof. Han Meijer heb ik met veel plezier gewerkt aan een nieuwe filosofie voor de faculteit, waarin fundamenten en toepassingen werden geïntegreerd. Ook in het curriculum is veel veranderd, dat was vooral het werk van opleidingsdirecteur prof. Jan Janssen en ir. Han Smits. Wanneer ik terugkijk op die periode van zeven jaar decanaat bij de faculteit, denk ik dat de Universiteit echt veranderd is. We waren dan ook trots toen de TU/e in ''Der Spiegel ''in 1998 als de beste Europese technische universiteit uit de bus kwam, waarbij met name onze faculteit onder de loep was genomen.  
+
In mijn VDMA-tijd werd ik door een benoemingscommissie van de afdeling der Werktuigbouwkunde benaderd voor de vacante leerstoel van Horowitz. Ik was dertig jaar toen ik benoemd werd en de jongste in de groep. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik die stap gezet heb. Ik heb altijd geprobeerd om onderzoek en ontwerpen in relatie te brengen met de industrie. Een bedrijf moet de kost kunnen verdienen met de bedenksels van ingenieurs. De faculteit Werktuigbouwkunde heeft heel wat roerige tijden doorgemaakt. Er heeft zich een ware richtingenstrijd afgespeeld tussen de theoretisch gerichte fundamentalisten en de meer praktische ontwerpers. Ik zat daar een beetje tussenin. In 1993 ben ik aangetreden als decaan. Met prof. Han Meijer heb ik met veel plezier gewerkt aan een nieuwe filosofie voor de faculteit, waarin fundamenten en toepassingen werden geïntegreerd. Ook in het curriculum is veel veranderd, dat was vooral het werk van opleidingsdirecteur prof. Jan Janssen en ir. Han Smits. Wanneer ik terugkijk op die periode van zeven jaar decanaat bij de faculteit, denk ik dat de Universiteit echt veranderd is. We waren dan ook trots toen de TU/e in ''Der Spiegel ''in 1998 als de beste Europese technische universiteit uit de bus kwam, waarbij met name onze faculteit onder de loep was genomen.
=== Industrial Design ===
=== Industrial Design ===

Huidige versie per 25 feb 2020 14:55