Persoonlijke instellingen

Kunst

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
(Panamarenko en Van Bakel)
(Geschiedenis van de kunstcommissie (nieuw))
Regel 1: Regel 1:
-
=== Geschiedenis van de [[Kunstcommissie | kunstcommissie]] (''nieuw'') ===
+
=== Geschiedenis van de [[Kunstcommissie | kunstcommissie]===
----
----
Regel 8: Regel 8:
-
[[Studium Generale]] (SG) onderkent al vanaf 1958 het vormend belang van kunst voor studenten en organiseert lezingen en tentoonstellingen. Later zal SG het beheer van de grafiekcollectie onder zijn hoede nemen. Vanaf 1964 buigt een kunstcommissie zich (onder wisselende benamingen en met wisselende bedoelingen) over de aanschaf van kunstwerken. Het initiatief daarvoor ligt bij de architect van de universiteitscampus, ir.[[Embden, S.J. van | Sam van Embden]]. Een derde partij die op de achtergrond steeds een rol zal spelen, is het Stedelijk [[Abbemuseum van | Van Abbemuseum. De aankoop van een kunstwerk of de inrichting van een expositie leidt soms (maar zeker niet vaak) tot commotie binnen de instelling.  
+
[[Studium Generale]] (SG) onderkent al vanaf 1958 het vormend belang van kunst voor studenten en organiseert lezingen en tentoonstellingen. Later zal SG het beheer van de grafiekcollectie onder zijn hoede nemen. Vanaf 1964 buigt een kunstcommissie zich (onder wisselende benamingen en met wisselende bedoelingen) over de aanschaf van kunstwerken. Het initiatief daarvoor ligt bij de architect van de universiteitscampus, ir.[[Embden, S.J. van | Sam van Embden]]. Een derde partij die op de achtergrond steeds een rol zal spelen, is het Stedelijk Van Abbemuseum. De aankoop van een kunstwerk of de inrichting van een expositie leidt soms (maar zeker niet vaak) tot commotie binnen de instelling.  
Deze ophef is meestal een gevolg van krachten die ontstaan in het spanningsveld tussen bestuurders, wetenschappelijke staf, studenten en kunstspecialisten. Soms is die ophef nadrukkelijk zo bedoeld. Onderstaand chronologisch relaas geeft een beknopt overzicht van ontwikkelingen rond de Kunstcommissie TU/e en vormt het historische decor voor de herziene editie van de collectiecatalogus. De nadruk ligt daarbij wat meer op de eerste decennia dan op recente ontwikkelingen. Gestolde tijd leent zich nu eenmaal beter voor beschouwing.
Deze ophef is meestal een gevolg van krachten die ontstaan in het spanningsveld tussen bestuurders, wetenschappelijke staf, studenten en kunstspecialisten. Soms is die ophef nadrukkelijk zo bedoeld. Onderstaand chronologisch relaas geeft een beknopt overzicht van ontwikkelingen rond de Kunstcommissie TU/e en vormt het historische decor voor de herziene editie van de collectiecatalogus. De nadruk ligt daarbij wat meer op de eerste decennia dan op recente ontwikkelingen. Gestolde tijd leent zich nu eenmaal beter voor beschouwing.

Versie op 3 okt 2018 08:49