Persoonlijke instellingen

James Klont

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
(Ravissante blondine)
 
Regel 4: Regel 4:
----
----
-
De film begint met een bloedstollende spoorwegscène, waarbij een lijk op de rails wordt gedeponeerd. James Klont (special agent 4711, ''licensed to smell'') raakt verwikkeld in een complot van een boosaardige organisatie die het gemunt heeft op het Nationale Luchtvaart Laboratorium (lees: de THE-gebouwen). In de laboratoria van Elektrotechniek geven bliepende oscilloscopen extra cachet aan de film. Een licht gestoorde onderzoeker danst er de tango met een van zijn vrouwelijke assistenten. Net als zijn Britse collega is James Klont, gespeeld door Hein van Laarhoven, een ladykiller. De hoogblonde secretaresse Tosca (Jacqueline de Man) van de gestoorde prof. Smorf valt als een blok voor geheim agent Klont. De makers schrokken er niet voor terug om in de film een, overigens decent gefilmde, vrijscène op te nemen, waarin onze held en de ravissante blondine uit de kleren gaan. De scène blijkt opgenomen te zijn in de kamer van prof. ir. W.L. Esmeijer van de afdeling der Werktuigbouwkunde, op de derde verdieping van het Hoofdgebouw. “We kregen na de première een briefje van hem. Hij vond dat onze heldin liggend op zijn bank ‘zo’n schattig tuniekje’ had gedragen”, vertelt regisseur Pleun Verhagen in 2006. Later schiet dezelfde ''femme fatale ''koelbloedig een boef dood die in beeld komt wanneer de deuren van een lift opengaan. Wanneer James Klont ontvoerd wordt, ontvouwt zich een scène die regelrecht vooruit lijkt te wijzen naar de hedendaagse cultfilm ''Reservoir dogs ''van Quentin Tarantino. Ongeveer een kwart van de film wordt gevuld met een serie achtervolgingsscènes in de kelders en gangen van de THEgebouwen. Er wordt heel wat afgeknald en een van de portiers van het Hoofdgebouw wordt genadeloos knock-out geslagen. Kosten noch moeite lijken voor de film gespaard te zijn. Aan het eind duiken er vijfentwintig militairen in gevechtstenue op, die rond de THE-gebouwen in een vuurgevecht verwikkeld raken met de ''bad guys. ''Van de Eindhovense brandweer was een generator met lampen geleend om nachtelijke scènes tussen de gebouwen te kunnen opnemen. De gemeentepolitie zette op een avond zelfs een deel van de Rechtestraat af om buitenopnames bij een café te kunnen maken. Een unicum is de speciale gastrol voor de minister van Buitenlandse Zaken mr. Jozef Luns, die in zijn Haagse burelen gefilmd is terwijl hij een telefoongesprek voert met K, de baas van Klont bij de Geheime Veiligheidsdienst (GVD). De film eindigt met een shot van Klont en Tosca die in elkaars armen in een rubber bootje op de (intussen al enige jaren gedempte) vijver voor het Hoofdgebouw ronddobberen.  
+
De film begint met een bloedstollende spoorwegscène, waarbij een lijk op de rails wordt gedeponeerd. James Klont (special agent 4711, ''licensed to smell'') raakt verwikkeld in een complot van een boosaardige organisatie die het gemunt heeft op het Nationale Luchtvaart Laboratorium (lees: de THE-gebouwen). In de laboratoria van Elektrotechniek geven bliepende oscilloscopen extra cachet aan de film. Een licht gestoorde onderzoeker danst er de tango met een van zijn vrouwelijke assistenten. Net als zijn Britse collega is James Klont, gespeeld door Hein van Laarhoven, een ladykiller. De hoogblonde secretaresse Tosca (Jacqueline de Man) van de gestoorde prof. Smorf valt als een blok voor geheim agent Klont. De makers schrokken er niet voor terug om in de film een, overigens decent gefilmde, vrijscène op te nemen, waarin onze held en de ravissante blondine uit de kleren gaan. De scène blijkt opgenomen te zijn in de kamer van prof. ir. W.L. Esmeijer van de afdeling der Werktuigbouwkunde, op de derde verdieping van het Hoofdgebouw. “We kregen na de première een briefje van hem. Hij vond dat onze heldin liggend op zijn bank ‘zo’n schattig tuniekje’ had gedragen”, vertelt regisseur Pleun Verhagen in 2006. Later schiet dezelfde ''femme fatale ''koelbloedig een boef dood die in beeld komt wanneer de deuren van een lift opengaan. Wanneer James Klont ontvoerd wordt, ontvouwt zich een scène die regelrecht vooruit lijkt te wijzen naar de hedendaagse cultfilm ''Reservoir dogs ''van Quentin Tarantino. Ongeveer een kwart van de film wordt gevuld met een serie achtervolgingsscènes in de kelders en gangen van de THEgebouwen. Er wordt heel wat afgeknald en een van de portiers van het Hoofdgebouw wordt genadeloos knock-out geslagen. Kosten noch moeite lijken voor de film gespaard te zijn. Aan het eind duiken er vijfentwintig militairen in gevechtstenue op, die rond de THE-gebouwen in een vuurgevecht verwikkeld raken met de ''bad guys. ''Van de Eindhovense brandweer was een generator met lampen geleend om nachtelijke scènes tussen de gebouwen te kunnen opnemen. De gemeentepolitie zette op een avond zelfs een deel van de Rechtestraat af om buitenopnames bij een café te kunnen maken. Een unicum is de speciale gastrol voor de minister van Buitenlandse Zaken mr. Jozef Luns, die in zijn Haagse burelen gefilmd is terwijl hij een telefoongesprek voert met K, de baas van Klont bij de Geheime Veiligheidsdienst (GVD). De film eindigt met een shot van Klont en Tosca die in elkaars armen in een rubber bootje op de (intussen al enige jaren gedempte) vijver voor het Hoofdgebouw ronddobberen.
 +
[[Bestand:Lemma James Klont Foto 1.jpg|thumb|left|400px|'''Titel:''' Jacqueline de Man als Tosca in 'Boter, Kaas en Eieren' '''Jaar:''' 1969 ''']]
=== Scenario ===
=== Scenario ===

Huidige versie per 9 aug 2018 13:38