Persoonlijke instellingen

Doorman S.J.

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
(Jaren zestig)
(Jaren zestig)
 
Regel 5: Regel 5:
Het lectoraat in Eindhoven van Doorman valt globaal samen met wat wel de jaren zestig genoemd wordt. In dit tijdperk spreekt een deel van de Nederlandse intelligentsia waarderend over een naderende revolutie, waarin vooral het onderwijs radicaal gedemocratiseerd zal worden. De benaming jaren zestig is in feite onjuist: de periode kan beter gedateerd worden tussen 1966 (de bloei van de Provo-beweging) en de vroege jaren zeventig, waarin de idealen geleidelijk verzwakken of worden ''ingekapseld in het siesteem. ''Zo heette dat destijds in het revolutionair jargon. 1968 en 1969 vormen het onbetwiste hoogtepunt van de periode, met in dat eerste jaar de meirevolte in Parijs en een jaar later de Maagdenhuisbezetting in Amsterdam. Aan de THE lijkt de beker van de revolutie grotendeels voorbijgegaan te zijn. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan die met de bezetting van het Maagdenhuis, laat staan de Parijse revolte te vergelijken waren. Hardhandig politieingrijpen was nooit aan de orde. Dit heeft wellicht te maken met de structuur van de nog jonge Hogeschool, in het bijzonder met de toenmalige bestuurders, en dan weer met name de rector magnificus prof.dr.ir. A.A.Th.M. van Trier. Maar misschien is er ook toeval in het spel. Een van die toevalligheden in de Eindhovense jaren zestig heette Doorman. Op welke manier voelde hij zich betrokken bij de revolutionaire stemming die er onder grote groepen studenten heerste? Meer dan vijfendertig jaar later is Doorman daar duidelijk over: “Er heerste een sterke drang om autoriteiten aan te vallen, door te prikken. Daar voelde ik me heel erg mee verbonden. Maar overigens ben ik nooit lid geweest van een of andere club. Rector magnificus Van Trier vroeg mij of ik discussies met studenten met alternatieve ideeën wilde voorzitten. Ik streefde ernaar een onafhankelijk voorzitter te zijn. Ik stond enerzijds open voor de ideeën van de studenten, maar ik was anderzijds kritisch ten aanzien van de implementatie. Ze vertrouwden mij. En ik werd uiteindelijk ook vertrouwd door de andere partij.”
Het lectoraat in Eindhoven van Doorman valt globaal samen met wat wel de jaren zestig genoemd wordt. In dit tijdperk spreekt een deel van de Nederlandse intelligentsia waarderend over een naderende revolutie, waarin vooral het onderwijs radicaal gedemocratiseerd zal worden. De benaming jaren zestig is in feite onjuist: de periode kan beter gedateerd worden tussen 1966 (de bloei van de Provo-beweging) en de vroege jaren zeventig, waarin de idealen geleidelijk verzwakken of worden ''ingekapseld in het siesteem. ''Zo heette dat destijds in het revolutionair jargon. 1968 en 1969 vormen het onbetwiste hoogtepunt van de periode, met in dat eerste jaar de meirevolte in Parijs en een jaar later de Maagdenhuisbezetting in Amsterdam. Aan de THE lijkt de beker van de revolutie grotendeels voorbijgegaan te zijn. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan die met de bezetting van het Maagdenhuis, laat staan de Parijse revolte te vergelijken waren. Hardhandig politieingrijpen was nooit aan de orde. Dit heeft wellicht te maken met de structuur van de nog jonge Hogeschool, in het bijzonder met de toenmalige bestuurders, en dan weer met name de rector magnificus prof.dr.ir. A.A.Th.M. van Trier. Maar misschien is er ook toeval in het spel. Een van die toevalligheden in de Eindhovense jaren zestig heette Doorman. Op welke manier voelde hij zich betrokken bij de revolutionaire stemming die er onder grote groepen studenten heerste? Meer dan vijfendertig jaar later is Doorman daar duidelijk over: “Er heerste een sterke drang om autoriteiten aan te vallen, door te prikken. Daar voelde ik me heel erg mee verbonden. Maar overigens ben ik nooit lid geweest van een of andere club. Rector magnificus Van Trier vroeg mij of ik discussies met studenten met alternatieve ideeën wilde voorzitten. Ik streefde ernaar een onafhankelijk voorzitter te zijn. Ik stond enerzijds open voor de ideeën van de studenten, maar ik was anderzijds kritisch ten aanzien van de implementatie. Ze vertrouwden mij. En ik werd uiteindelijk ook vertrouwd door de andere partij.”
-
[[Bestand:Prof Joop Doorman.jpg|thumb|right|200px|'''Titel:''' Prof. Joop Doorman '''Jaar:''' ca 1980  '''Foto:''' [[TU/e]] ]]
+
[[Bestand:Prof Joop Doorman.jpg|thumb|right|400px|'''Titel:''' Prof. Joop Doorman '''Jaar:''' ca 1980  '''Foto:''' [[TU/e]] ]]
=== Colleges ===
=== Colleges ===
Regel 17: Regel 17:
----
----
-
Wat vond de filosoof het meest interessant aan de periode in Eindhoven? “Het regisseren. Ik ben regisseur geweest van veel opvoeringen van studententoneel bij Studium Generale. Heel indrukwekkend, hoe je studenten, vooral door hún inzet, bewust kunt maken van wat ze met hun stem doen. Dat spreekt ook meteen mijn gevoel voor muzikaliteit aan. En wat ze met hun lichaam kunnen doen. Maar ook: je hebt een tekst, die je kunt verbinden met ethische problematiek, die toegankelijk wordt door het goed vertellen van de dramatische situatie waarin zij zich manifesteert. Dat alles tegelijk, en dat alles samen, op alle mogelijke niveaus: dat is regisseren.” Het studententoneel was niet de enige band van Doorman met de cultuur. Daarnaast was er ook een publieke functie in Hilversum die hem enige faam buiten de THE bezorgde. “In die tijd was ik ook voorzitter van de VPRO. Ik moet toegeven dat ik daar niet geslaagd ben in mijn streven. Ik was er destijds van overtuigd dat je met massamedia het zelfstandig denken van de mensen kunt beïnvloeden. Inmiddels is mijn optimisme, dat ook bij de VPRO bestond, door latere ontwikkelingen volledig achterhaald.”  
+
Wat vond de filosoof het meest interessant aan de periode in Eindhoven? “Het regisseren. Ik ben regisseur geweest van veel opvoeringen van studententoneel bij Studium Generale. Heel indrukwekkend, hoe je studenten, vooral door hún inzet, bewust kunt maken van wat ze met hun stem doen. Dat spreekt ook meteen mijn gevoel voor muzikaliteit aan. En wat ze met hun lichaam kunnen doen. Maar ook: je hebt een tekst, die je kunt verbinden met ethische problematiek, die toegankelijk wordt door het goed vertellen van de dramatische situatie waarin zij zich manifesteert. Dat alles tegelijk, en dat alles samen, op alle mogelijke niveaus: dat is regisseren.” Het studententoneel was niet de enige band van Doorman met de cultuur. Daarnaast was er ook een publieke functie in Hilversum die hem enige faam buiten de THE bezorgde. “In die tijd was ik ook voorzitter van de VPRO. Ik moet toegeven dat ik daar niet geslaagd ben in mijn streven. Ik was er destijds van overtuigd dat je met massamedia het zelfstandig denken van de mensen kunt beïnvloeden. Inmiddels is mijn optimisme, dat ook bij de VPRO bestond, door latere ontwikkelingen volledig achterhaald.”
=== Tellegen ===
=== Tellegen ===

Huidige versie per 17 aug 2017 08:22