Persoonlijke instellingen

Benchmark

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
(Times Higher Education Supplement)
 
Regel 1: Regel 1:
-
== Benchmark ==
 
-
 
Wie in de negentiende eeuw als landmeter of kaartmaker de hoogte van een plek ten opzichte van het zeeniveau wilde markeren, deed dat door een streep in een paal te kerven of op een gebouw te kalken. Dit zo genoemde ''benchmark ''heeft in het spraakgebruik de betekenis gekregen van een referentiepunt of standaard. In het vocabulaire van bestuurders, managers, marketeers en beleidsmakers is het in de jaren negentig van de vorige eeuw een steeds populairder woord geworden. Hoe doen we het ten opzichte van onze collega’s of concurrenten? Het ''benchmarken ''en ''ranken ''werd voor het eerst in 1996 als bestuurlijk instrument binnen de TU/e geïntroduceerd door collegevoorzitter dr.ir. H.G.J. de Wilt. Hij liet toptien lijstjes over de TU/eprestaties op allerlei terreinen maken, om vervolgens te zorgen dat (als dat nodig mocht blijken) verantwoordelijken hun prestaties verbeterden. De benchmark ging een rol spelen als katalysator van ambities. En wanneer de prestaties goed uitvallen, worden er uiteraard pogingen ondernomen om er in de media mee te pronken. De behoefte aan overzichtelijke lijstjes nam in de jaren negentig overal in de samenleving toe, hoewel het soms heel moeilijk bleek om grootheden objectief te definiëren en er niet zelden appels met peren werden vergeleken.
Wie in de negentiende eeuw als landmeter of kaartmaker de hoogte van een plek ten opzichte van het zeeniveau wilde markeren, deed dat door een streep in een paal te kerven of op een gebouw te kalken. Dit zo genoemde ''benchmark ''heeft in het spraakgebruik de betekenis gekregen van een referentiepunt of standaard. In het vocabulaire van bestuurders, managers, marketeers en beleidsmakers is het in de jaren negentig van de vorige eeuw een steeds populairder woord geworden. Hoe doen we het ten opzichte van onze collega’s of concurrenten? Het ''benchmarken ''en ''ranken ''werd voor het eerst in 1996 als bestuurlijk instrument binnen de TU/e geïntroduceerd door collegevoorzitter dr.ir. H.G.J. de Wilt. Hij liet toptien lijstjes over de TU/eprestaties op allerlei terreinen maken, om vervolgens te zorgen dat (als dat nodig mocht blijken) verantwoordelijken hun prestaties verbeterden. De benchmark ging een rol spelen als katalysator van ambities. En wanneer de prestaties goed uitvallen, worden er uiteraard pogingen ondernomen om er in de media mee te pronken. De behoefte aan overzichtelijke lijstjes nam in de jaren negentig overal in de samenleving toe, hoewel het soms heel moeilijk bleek om grootheden objectief te definiëren en er niet zelden appels met peren werden vergeleken.
Regel 44: Regel 42:
----
----
-
In Nederland ging het Hoger Onderwijs Persbureau er in de jaren negentig toe over om de universitaire opleidingen in kaart te brengen en met elkaar te vergelijken. De resultaten werden gepubliceerd in de ''Keuzegids Hoger Onderwijs. ''Studenten en deskundigen worden op een groot aantal onderdelen naar hun mening gevraagd en de uitkomsten worden ook hier in lijstjes verwerkt. In het ''overall ''klassement eindigde de TU/e in 2004 op de tweede en in 2005 op de vijfde plaats.  
+
In Nederland ging het Hoger Onderwijs Persbureau er in de jaren negentig toe over om de universitaire opleidingen in kaart te brengen en met elkaar te vergelijken. De resultaten werden gepubliceerd in de ''Keuzegids Hoger Onderwijs. ''Studenten en deskundigen worden op een groot aantal onderdelen naar hun mening gevraagd en de uitkomsten worden ook hier in lijstjes verwerkt. De TU/e werd door de jaren herhaaldelijk erkend als beste Nederlandse technische universiteit.
=== Elsevier ===
=== Elsevier ===
----
----
-
Ook het weekblad ''Elsevier '' brengt ieder jaar een special uit waarin de universitaire opleidingen en faciliteiten in Nederland met elkaar worden vergeleken. Zowel in 2004 als in 2005 behaalde de TU/e de eerste plaats.  
+
Ook het weekblad ''Elsevier '' brengt ieder jaar een special uit waarin de universitaire opleidingen en faciliteiten in Nederland met elkaar worden vergeleken. Ook Elsevier wees de TU/e, bijvoorbeeld in 2013 en 2015, meerdere malen aan als beste Nederlandse TU.
=== Der Spiegel ===
=== Der Spiegel ===
Regel 66: Regel 64:
----
----
-
Dit Britse blad publiceert ieder jaar een ranking. In de wereldwijde top 200 stond de TU/e in 2004 op de 83e plaats. In 2006 klom de TU/e op naar plaats 67. Daarmee is de Eindhovense universiteit de best geklasseerde van de Nederlandse universiteiten.
+
Dit Britse blad publiceert ieder jaar een ranking. In de wereldwijde top 200 stond de TU/e in 2004 op de 83e plaats. In 2006 klom de TU/e op naar plaats 67. Daarmee is de Eindhovense universiteit de best geklasseerde van de Nederlandse universiteiten. In het lustrumjaar 2016 rekende the Times de TU/e in twee vakgebieden, Engineering and Technology en Computer Science, tot de wereldwijde top-100.
-
 
+
=== Machtigste R&D-ers van Nederland ===
=== Machtigste R&D-ers van Nederland ===

Huidige versie per 10 mrt 2017 16:08