Bakel van Gerrit
Uit Tuencyclopedie
Regel 4: | Regel 4: | ||
Deze raketauto brengt in het midden van de jaren zeventig het wereldsnelheidsrecord op omgerekend 1100 kilometer per uur, al zou de Blue Flame het nog geen uur kunnen uithouden. Van Bakels ‘Tarim Machine’ moet maar liefst dertig miljoen jaar kunnen functioneren. Aangedreven door natuurkrachten kan hij in die tijd, zo berekende de kunstenaar, het Tarim-bekken doorlopen, een gebied ten noorden van Tibet dat bijna zo groot is als Europa. De machines van Van Bakel genereren bewustwording en weerspiegelen de redeneringen en het onderzoek van de kunstenaar. Het zijn wel ‘automobielen’ in de echte zin van het woord: dingen die uit zich zelf kunnen voortbewegen. In de jaren zestig komt de kunstenaar op het spoor van het dag- en nachtprincipe. Door het warmteverschil tussen dag en nacht krimpen dingen en zetten ze weer uit. Dit principe gebruikt hij om objecten te laten bewegen. Hij past het toe op de twee kunstwerken die de TU/e in haar collectie heeft: de ‘Tarim Machine’ en de ‘Voorlopige Regenboogmachine’. | Deze raketauto brengt in het midden van de jaren zeventig het wereldsnelheidsrecord op omgerekend 1100 kilometer per uur, al zou de Blue Flame het nog geen uur kunnen uithouden. Van Bakels ‘Tarim Machine’ moet maar liefst dertig miljoen jaar kunnen functioneren. Aangedreven door natuurkrachten kan hij in die tijd, zo berekende de kunstenaar, het Tarim-bekken doorlopen, een gebied ten noorden van Tibet dat bijna zo groot is als Europa. De machines van Van Bakel genereren bewustwording en weerspiegelen de redeneringen en het onderzoek van de kunstenaar. Het zijn wel ‘automobielen’ in de echte zin van het woord: dingen die uit zich zelf kunnen voortbewegen. In de jaren zestig komt de kunstenaar op het spoor van het dag- en nachtprincipe. Door het warmteverschil tussen dag en nacht krimpen dingen en zetten ze weer uit. Dit principe gebruikt hij om objecten te laten bewegen. Hij past het toe op de twee kunstwerken die de TU/e in haar collectie heeft: de ‘Tarim Machine’ en de ‘Voorlopige Regenboogmachine’. | ||
- | Door de temperatuurverschillen zet de olie in de leidingen van de ‘Tarim Machine’ uit en brengt de beweging, via een membraan en een as, over op de tandwielen. De ‘Tarim Machine’ loopt altijd door, al is het maar één millimeter per jaar | + | Door de temperatuurverschillen zet de olie in de leidingen van de ‘Tarim Machine’ uit en brengt de beweging, via een membraan en een as, over op de tandwielen. De ‘Tarim Machine’ loopt altijd door, al is het maar één millimeter per jaar. Het dag- en nachtprincipe zorgt ook in de ‘Voorlopige Regenboogmachine (zonder theorie)’ voor de beweging: hoe hoger de temperatuur wordt, hoe hoger de banieren van Van Bakels regenboog reiken. Van Bakel probeert in het werk de gevoelswaarde van de kleurentheorie van Goethe en de natuurkundige kleurenbenadering van Newton met elkaar te verenigen tot één geheel. |
[[Bestand:Lemma Gerrit v Bakel Foto 2.jpg|thumb|left|500px|'''Titel:''' Rudi Fuchs opent tentoonstelling werk Gerrit van Bakel in hal Hoofdgebouw '''Jaar:''' 2001 '''Foto:''' [[Archief TUE]] ]] | [[Bestand:Lemma Gerrit v Bakel Foto 2.jpg|thumb|left|500px|'''Titel:''' Rudi Fuchs opent tentoonstelling werk Gerrit van Bakel in hal Hoofdgebouw '''Jaar:''' 2001 '''Foto:''' [[Archief TUE]] ]] | ||